کد مطلب:243784 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:170

سخن گفتن حضرت، بعد از ولادتش
[60] 13 - مسعودی نقل كرده است:

از حكیمه خاتون، دخت امام موسی بن جعفر علیه السلام روایت شده كه گفت: وقتی مادر امام جواد علیه السلام به حضرت باردار شد، در نامه ای به امام رضا علیه السلام نوشتم: همسرت سبیكه، باردار شده است، آن حضرت در جوابم نوشت: او در فلان ساعت، از فلان روز، از فلان ماه، حامله شده است و چون زایمان كرد، مدت هفت روز در كنارش بمان.»

حكیمه خاتون گفت: وقتی سبیكه، امام جواد علیه السلام را به دنیا آورد و آن حضرت، روی زمین قرار گرفت، فرمود: «گواهی می دهم كه خدایی، جز خدای یكتا نیست و البته حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم، پیامبر و فرستاده ی اوست» و چون روز سوم تولدش فرا رسید، عطسه كرد، سپس فرمود: «سپاس و ستایش از آن خداست و درود خداوند، بر حضرت محمد و پیشوایان راستین هدایت باد.» [1] .

[61] 14 - ابن شهر آشوب آورده است:

از حكیمه دختر امام موسی بن جعفر علیهما السلام نقل شده كه گفت: چون هنگام زایمان خیزران، مادر امام جواد علیه السلام فرا رسید، امام رضا مرا خواست و به من فرمود: ای حكیمه! ناظر زایمانش باش و تو و او و قابله، داخل اتاقی شوید و حضرت، چراغی برای ما در اتاق نهاد و در را بر روی ما بست، چون درد بر خیزران غالب گشت، چراغ خاموش شد و خیزران در میان طشت بود، من به خاطر خاموش شدن چراغ، اندوهگین شدم كه در همان حال، امام جواد علیه السلام در طشت ظاهر شد و پوشش نازكی به صورت لباس، بر وی پوشیده بود كه می درخشید و اتاق را روشن



[ صفحه 52]



ساخت، من و قابله او را دیدیم و من او را گرفته، در دامن خود نهادم و آن پوشش نازك را از تنش بیرون كردم، طولی نكشید كه امام رضا علیه السلام آمد و در اتاق را گشود و فرزندش جواد را از من گرفت و او را در گهواره نهاد و به من فرمود: ای حكیمه! مواظبش باش.

حكیمه گفت: چون روز سوم فرا رسید، آن نوزاد خردسال دیدگان خود را به سوی آسمان گشود، سپس به چپ و راستش نگریست، آنگاه فرمود: «گواهی می دهم كه خدایی، جز خدای یكتا نیست و گواهی می دهم كه محمد، فرستاده ی خداست»، پس من ترسان و هراسان از جا پریدم و نزد امام رضا مشرف شدم و به حضرت عرض كردم: البته من از این نوزاد، سخنان شگفت انگیزی شنیدم! حضرت فرمود: چه سخنانی؟ آنچه شنیده بودم به عرض رساندم، حضرت فرمود: ای حكیمه!آنچه از شگفتیهای او در آینده مشاهده خواهی كرد، به مراتب شگفت انگیزتر است. [2] .


[1] اثبات الوصيه: 210.

[2] المناقب 4. 394.